Bij de herinrichting van GBS Evergem is de bestaande versnipperde bebouwing omgevormd tot een helder en samenhangend geheel waarin nieuwe en bestaande gebouwen harmonieus samenkomen. Het resultaat is een school die doet denken aan een dorp, met herkenbare entiteiten rondom open pleinen.
Leesbaarheid.
De nieuwe hoofdingang fungeert als de centrale spil van de schoolsite, omringd door alle administratieve ruimtes en gemeenschappelijke voorzieningen. Aan de ene kant bevinden zich de kleuterklassen, terwijl de lagere schoolklassen aan de andere kant zijn geplaatst. De uitbreiding van de school omvat extra klaslokalen, een ruime leraarskamer, een sportzaal en een polyvalente zaal. Om co-teaching mogelijk te maken, zijn de klaslokalen uitgerust met dubbele verbindingsdeuren.
Binnen de school is de leesbaarheid verbeterd door het opentrekken van de speelruimtes en een logische indeling van het plan. Hierdoor zijn de loopafstanden minimaal en de zichtlijnen maximaal, wat bijdraagt aan een overzichtelijke en uitnodigende omgeving voor de leerlingen en het personeel.
Architecturale eenheid.
De school heeft een nieuwe gevel gekregen om een uniform en leesbaar straatbeeld te creëren. Alle gebouwen zijn verbonden door betonnen luifels en een verticale ritmiek met metselwerkpenanten. De combinatie van wit en zwart metselwerk in de verschillende bouwlagen zorgt voor een visuele schaalverkleining van de schoolsite.
Robuust & flexibel.
De circulatiezones zijn in de nieuwbouwzones afgewerkt met robuust zichtmetselwerk. De wanden tussen de klassen zijn uitgevoerd als lichte stijlwanden met hoge akoestische isolatiewaarden voor maximale flexibiliteit in de toekomst. De polyvalente zaal is voorzien van een mobiele scheidingswand, die het toelaat om BKO in te richtingen, terwijl de zaal wordt opengesteld voor buurtbewoners na de schooluren. Tijdens de schooluren kunnen beide ruimtes als refter dienst doen. Ook de leslokalen kunnen buiten de schooluren ingezet worden voor gebruik door naschoolse academie of verenigingen.
De technische installaties zijn eenvoudig toegankelijk en aanpasbaar, waardoor een toekomstbestendig gebouw ontstaat.
Duurzaam en circulair bouwen.
Duurzaamheid staat centraal in dit project. Niet alleen het ontwerpen van een robuuste en flexibele school, maar ook het bewust omgaan met materialen draagt bij tot het duurzame concept. Het gebruik van circulaire materialen, beton met gerecycleerde granulaten en het behoud van bestaande ruimtes helpen de CO2-voetafdruk van de bouwwerken te minimaliseren. Zo zijn de bestaande gelamelleerde liggers van de refter hergebruikt voor het nieuwe dak boven de klaslokalen. De oude refter is omgevormd tot bergruimtes waarbij zowel de vloer als de metselwerkwanden behouden zijn gebleven. De dakstructuur van de hellende daken is behouden en biedt nu ruimte voor een gezellige leraarskamer en een centraal atrium met tribunetrap. Een insnede in het dak van de leraarskamer zorgt voor extra daglicht en een zonneterras.
Speelruimtes.
Buitenspeelruimte is cruciaal voor het goed functioneren van een basisschool. Gezien de beperkte oppervlakte van de site, is gekozen voor een ruime dakspeelplaats met tribunetrap en uitzicht over de open speelplaats voor de lagere school. Onder de dakspeelplaats is een daglichtrijke overdekte speelplaats ingericht voor regenachtige dagen.
Dit project weerspiegelt onze toewijding aan het creëren van duurzame, functionele, esthetisch aantrekkelijke & inspirerende onderwijsomgevingen.